Nevěříme svým očím při čtení článku paní O. Křížové „Jízda prázdným vlakem“ (Českobudějovický deník, 31. 5. 2014, viz níže). Asi žijeme každý v jiném světě. Během svých častých jízd vlakem z Českých Budějovic do Prahy a zpět zjišťujeme, že cestující vůbec nechybí. Hovořit o železničním koridoru na této trase jako zbytečnosti může jen notorický automobilista. Asi takový, co sedí většinou v autě sám, i když míst je v něm obvykle pět. V každém autě jeden člověk – a pak máme na silnicích kolony (zácpy čili kongesce) …

Ne, nechce se nám vracet stejným tónem, jako píše paní Křížová. Raději trochu řeč čísel. V České republice přepraví vlaky ročně více než 169 miliónů cestujících. Na trati Praha – České Budějovice jsou to ročně jistě stovky tisíc ročně. Automobilová doprava je dvanáctkrát náročnější na zábor ploch, asi 3x náročnější na spotřebu energie (vše v přepočtu na jednoho cestujícího). Srovnání znečištění ovzduší je složitější; například u elektrické trakce, jaká je mezi Prahou a Budějovicemi, se škodliviny rozpočítávají podle spotřeby energie a tzv. energetického mixu (různé druhy elektráren). Emise z automobilů jsou i tak pro mnohé škodliviny až o dva řády, tj. stokrát a více vyšší, než ze železnice! Jeden kilometr dálnice daňové poplatníky stojí více než 416 miliónů korun (podle zjištění nejvyššího kontrolního úřadu), 1 km koridoru méně než jednu čtvrtinu této sumy.

Dálnice kolem Českých Budějovic mohla stát dávno, kdyby se ovšem nestavěla přednostně z Tábora na sever -  do polí. Ne každá dálnice však má stejný smysl. Tam, kde kopíruje trasu rychlé železnice, by mohla počkat. Bohužel taková místa v České republice skoro nejsou. Zpoždění výstavby železničního koridoru z Budějovic do Prahy je trestuhodné. Nechtěli bychom žít v zemi, která si zlikvidovala železniční síť. V západní Evropě vidíme, že hustá železnice je důležitá a vyhledávaná. Nebo snad u nás senioři nad 70 či 80 let budou řídit auto až do smrti? A co studenti bez aut nebo děti za výpravami do přírody. Železniční i silniční doprava mohou a musí být vedle sebe. Železnice by měla být více vytěžována pro nákladní dopravu. Denně sice přepraví více než 25 tisíc nákladních vagónů, mohlo by to být i podstatně více To by pak osobní automobily nemusely zápasit na silnicích s kamiony.

Svatomír Mlčoch, České Budějovice a Jiří Guth, Borovany

Jízda prázdným vlakem
OLDŘIŠKA KŘÍŽOVÁ, Č. Budějovice
Nedávno jsme kamarádce z železničářské rodiny nabídli ve Veselí nad Lužnicí odvoz autem do Českých Budějovic.
Odmítla a řekla: „My pojedeme s přítelem večer prázdným vlakem.“ Asi v něm najdou větší pohodlí.  A předem věděla, že vlak pojede prázdný.

P200707030256001Těch prázdných osobních vlaků, které zbytečně tahají peníze ze státní pokladny, je trochu moc. Zvláště v dopoledních hodinách. A potom nejsou prostředky na výstavbu tolik potřebných silničních obchvatů (Lišov, Husinec, Chýnov, Sedlice a mnoho dalších). A když už jsme u Veselí nad Lužnicí a vlaků, dovoluji si připomenout, že železničáři právě odtud začínají stavět ve směru na České Budějovice svůj vlakový koridor. Nedávno tu kvůli němu vykáceli mnoho zdravých stromů za silnicí. A zřejmě nemají s jeho výstavbou problémy. A zatímco výstavbu dálnice se stále nedaří rozjet, oni už plánují stavbu největšího tunelu v republice mezi Hrdějovicemi a Ševětínem. Teď ještě zbývá otázka, k čemu bude koridor dobrý, až se jednou podaří u nás dobudovat plánovanou dálniční síť. Vždyť výhody dálnice před železnicí nelze popřít.